Kiszonki – idealny sposób na zdrowie?

Kiszonki – idealny sposób na zdrowie?

Kiszenie jest znaną od setek lat metodą konserwowania żywności. Co najważniejsze, sposób ten jest w pełni naturalny i niesie ze sobą wiele korzyści dla naszego organizmu. Moja babcia kisiła nie tylko kapustę i ogórki, lecz również szereg innych darów natury, takich jak buraki czy grzyby. Powstałe w ten sposób przetwory mogą być znakomitą bazą dla wielu potraw lub doskonałym dodatkiem do dań. 

Na zdrowie, czyli kiszonki w Twojej kuchni

Kiszenie polega na przesypywaniu warzyw solu lub zalewaniu ich solanką, co prowadzi do fermentacji mlekowej. Taki sposób przetwarzania żywności pozwala nie tylko zachować drogocenne dla zdrowie witaminy, lecz nawet zwiększyć ich stężenie. Kiszona kapusta czy ogórki są znacznie bogatsze w witaminę C i B niż warzywa w świeżej wersji. Za sprawą wspominanego już kwasu mlekowego kiszone warzywa mają pozytywny wpływ na mikroflorę jelitową, ponieważ zapewnia on wspomaganie trawienia, przez co układ pokarmowy efektywniej wchłania produkty przemiany materii. 

Jak kisić warzywa?

Po raz kolejny muszę wspomnieć o kwasie mlekowym, ponieważ to właśnie ta substancja jest naturalnym konserwantem, który sprawia, że kiszonkami możemy cieszyć się przez długi czas. Przygotowanie kiszonych warzyw jest banalnie proste, ponieważ wystarcza do tego warzywa, sól i woda, wobec czego powinien sobie z tym poradzić nawet kulinarny laik. Osobiście do poszczególnych kiszonek preferuję dedykowane dodatki, które wzbogacają przetwór pod względem smakowym i zapachem. W moim rodzinnym domu zawsze do kiszonej kapusty dodawało się drobno startą marchewkę, a do ogórków – koper i czosnek. Myślę, że w większości domów, w których przygotowywano kiszonki, to właśnie takie składniki królowały w słoikach. 

Zalety kiszonek

Kiszonki nie tylko dobrze wpływają na trawienie, lecz mają też szereg innych zalet. Powstające w procesie kiszenia bakterie kwasu mlekowego to naturalny probiotyk, który można wykorzystać w profilaktyce zakażeń rotawirusowych lub zapalenia jelit. Ponadto kiszoną kapustę lub ogórki warto uwzględnić w swoim jadłospisie po odbyciu kuracji antybiotykowej. Wiele badan wskazuje również na to, że kiszonki wzmacniają odporność organizmu. 

Wśród drogocennych składników kiszonek należy wymienić też witaminy z grupy B, które są cenione ze względu na pozytywny wpływ na kondycję skóry, włosów i paznokcie. Kiszonki są też rewelacyjnym źródłem takich mikroskładników jak wapń, potas czy magnez. 

Kiszonki a odchudzanie

Podczas kiszenia znajdujący się w warzywach cukier zamieniany jest w kwas mlekowy. Dzięki temu kiszonki są lekkostrawne i niskokaloryczne. Dlatego warto je polecić osobom, które planują zrzucenie kilku zbędnych kilogramów. Nawet wielu zawodowych sportowców uwzględnia w swoim codziennym menu kiszonki. 

Jakie produkty kisić?

Do kiszenia nadają się nie tylko produkty cieszące się największą popularnością, czyli kapusta i ogórki. Wspominałem już, ze moja babcia kisiła również buraki i grzyby, które były smaczne i oczywiście zdrowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, by ukisić także inne ulubione warzywa, takie jak papryka, cebula czy kalafior. Ba! Możesz nawet spróbować ukisić owoce. Poddane takiemu procesowi jabłka lub gruszki będą smaczną przekąską zawierającą mnóstwo witamin!



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.