Dieta ketogeniczna – czy jest dobrym rozwiązaniem?

Dieta ketogeniczna  – czy jest dobrym rozwiązaniem?

Moda na nowe, coraz bardziej rewolucyjne diety, które kompletnie łamią wszelkie dotychczasowe stereotypy nie ustaje na co najlepszym dowodem jest niesłabnąca popularność diety keto. Ta zupełnie odmienna od znanych dotąd planów żywieniowych dieta charakteryzuje się specyficznym jadłospisem, który stawia na produkty wysokotłuszczowe oraz te o niskiej zawartości węglowodanów.

Na czym właściwie opiera się dieta ektogeniczna i jakich efektów można spodziewać się po tym rozwiązaniu? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Dieta ketogeniczna – nowoczesny wymysł czy skuteczny sposób na utratę dodatkowych kilogramów?

Zacznijmy od tego czym właściwie jest słynna w ostatnim czasie dieta keto. Pod tą ciekawie brzmiącą nazwą kryje się dieta wysokotłuszczowa i niskowęglowodanowa, której głównym założeniem jest zwiększenie podaży tłuszczów przy jednoczesnym ograniczeniu ilości spożywanych węglowodanów. Zabieg ten ma na celu przestawienie organizmu z generowania energii z węglowodanów na pozyskiwanie siły z tłuszczów. Będąc na diecie ketogenicznej należy nie tylko spożywać bardzo małą ilość węglowodanów, ale również zastąpić ich dotychczas spożywaną, łączną ilość białkiem oraz właśnie tłuszczami, gdyż w przeciwnym razie nie uda nam się wejść w stan ketozy.

Czym jest ketoza? Mianem tym określa się stan metaboliczny, w którym dochodzi do zwiększenia ilości kwasu 3-hydroksymasłowego, acetonu oraz kwasu acetooctowego we krwi, a więc najprościej  mówiąc ciał ketonowych, które sprawiają, że organizm zaczyna tworzyć energię z tłuszczów tym samym przyczyniając się do jego znacznie bardziej efektywnego spalania.

Mimo, że powstała ona z zamysłem wsparcia leczenia osób zmagających się z padaczką (zmiana sposobu odżywiania miała przyczynić się do znacznego zmniejszenia częstotliwości występowania ataków padaczkowych), to dieta keto duże zainteresowanie zyskała również wśród kobiet oraz mężczyzn zmagających się z nadprogramowymi kilogramami, które utrudniają im normalne funkcjonowanie.

Keto – co można jeść będąc na tej diecie?

Biorąc pod uwagę, że dieta ektogeniczna zakłada spożycie tłuszczu na poziomie wynoszącym nawet 90% zapotrzebowania energetycznego, tym samym pozwalając na dzienne spożycie mniej niż 50g węglowodanów dziennie, bardzo ważnym elementem tej diety jest trzymanie się prawidłowego jadłospisu. Jego ułożenie z pewnością ułatwi nam nieco fakt, że w klasycznej diecie ketogenicznej stosunek ilości tłuszczu do białek i węglowodanów wynosi 4:1, a więc spożycie tłuszczów jest czterokrotnie większe niż pozostałych składników.

Będąc na diecie keto bez obaw możemy sięgać po masło, majonez (!) oraz tłuszcze roślinne, które zapewnią nad dostateczną podaż tłuszczów. Jeżeli chodzi o źródła białka, tutaj warto postawić na chude mięsa oraz wędliny, a w przypadku węglowodanów na warzywa i owoce charakteryzujące się niską zawartością cukru. Na liście zakazanych produktów na diecie ketogenicznej znajdują się natomiast makarony, słodycze, alkohol, dżemy, pieczywo, produkty zbożowe, produkty bogate w skrobię oraz niektóre warzywa i owoce. Kierując się zasadami diety ketogennej należy również pamiętać o piciu co najmniej 2 litrów wody dziennie (gazowanej lub też niegazowanej), które dodatkowo można uzupełnić o niesłodzoną, czarną kawę oraz herbatę. Warto również pamiętać o suplementacji – na diecie keto powinno się zadbać zwłaszcza o dodatkową dawkę wapnia, kwasu omega-3, sodu, oleju MCT oraz witamin, których może zabraknąć w związku z niższą podażą warzyw.

Dieta ketogenna – efekty stosowania

Czy efekty jakie zapewnia  dieta ektogeniczna warte są aż tylu wyrzeczeń? Wszystko zależy od tego jakie mamy oczekiwania. Nie da się jednak nie zauważyć, że dieta keto może pochwalić się naprawdę korzystnym wpływem na stan organizmu (jeśli oczywiście dokładnie przestrzegamy wszystkich jej restrykcyjnych zasad).

Wśród pozytywnych efektów diety ketogenicznej możemy wymienić:

·     spadek poziomi tkanki tłuszczowej (zwłaszcza w części brzucha);

·     utratę nadprogramowych kilogramów;

·     zmniejszenie zagrożenia rozwoju cukrzycy oraz chorób związanych z układem sercowo-krążeniowym;

·     zmniejszenie ciśnienia tętniczego;

·     spadek poziomu złego cholesterolu oraz insuliny;

·     poprawę funkcjonowania mózgu;

·     zmniejszenie częstotliwości oraz siły z jaką występują migreny;

·     więcej wigoru oraz znacznie lepsze samopoczucie;

Czy dieta keto ma jakieś wady?

Mimo, że lista zalet jest naprawdę imponująca, to dieta ektogeniczna ma również swoje wady – niepożądane efekty stosowania diety widoczne są zazwyczaj w pierwszych tygodniach, kiedy to organizm przyzwyczaja się do kompletnie nowego sposobu odżywiania.

Do występujących na początku, nieprzyjemnych objawów tzw. „keto grypy” (czyli wprowadzania organizmu w stan ketozy) zalicza się:

·     nudności;  

·     niski poziom energii; 

·     wahania nastroju;

·     intensywne odczucie głodu;

·     spadek wydolności fizycznej;

·     upośledzone funkcje poznawcze;

·     kurcze mięśniowe;

·     nieprzyjemny zapach wydobywający się z ust;

·     zaburzenia trawienia;

Przeciwwskazania do stosowania diety ketogennej

Z tak restrykcyjnej diety nie powinny korzystać osoby zmagające się z chorobami nerek, wątroby oraz tarczycą. Dieta keto jest również zdecydowanie niewskazana w przypadku kobiet w ciąży, osób poniżej 18-tego roku życia oraz wówczas, gdy chorujemy na dolegliwości związane z nieprawidłową pracą jelit.

Nawet jeśli nie posiadamy wcześniej wspomnianych chorób bardzo dobrą praktyką jest zasięgnięcie porady u lekarza (dietetyka), który pomoże nam wykluczyć wszelkie ewentualne problemy, które mogłyby sprawić, że nowy sposób odżywiania się zamiast poprawić, znacznie pogorszy stan naszego zdrowia. Choć zmiana stylu życia i chęć zadbania o własne ciało i samopoczucie jest jak najbardziej godna pochwały, to warto wybrać jedną z licznie dostępnych propozycji diet, która najlepiej będzie odpowiadała naszym oczekiwaniom oraz możliwościom organizmu.



4 thoughts on “Dieta ketogeniczna – czy jest dobrym rozwiązaniem?”

  • Nie przemawia do mnie taka dieta. W ogóle diety jako takie są ciekawe, ale sama wolę intuicyjnie zdrowo się odzywiać z uwzględnieniem własnych potrzeb i nietolerancji 🙂

  • Próbowałam kiedyś keto, wytrzymałam 10 godzin… Bez węgli nie mam siły nawet spać, zatankowałam kilo jabłek to dzień sie zaczął. Poki co nie kombinuję, czytam sobie artykuły na blogach typu zorganizowana.pl, śledzę dietetyków i trenerów na socialach, po prostu dbam o zdrowy styl życia. Ale kusi mnie paleo!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.