Warzywa zimą – co warto jeść?

Warzywa zimą – co warto jeść?

Podstawowe zasady zdrowego odżywiania mówią o tym, że codziennie powinniśmy zjadać co najmniej pięć porcji warzyw i owoców. O ile w miesiącach wiosennych i letnich stragany na targu uginają się od pyszności, spożywanie odpowiedniej ilości jarzyn w chłodniejsze pory roku może sprawiać problemy. Zastanawiasz się, jakie warzywa zimą są najlepsze? Zebrałem dla Ciebie kilka informacji, które pomogą Ci zachować zbilansowaną dietę!

Wskazówki na początek

Obecnie bardzo dużo mówi się o gotowaniu lokalnym i sezonowym. Polega to na tym, że staramy się przygotowywać posiłki ze składników dostępnych na naszej szerokości geograficznej w danej porze rok, a także jak najrzadziej sięgać po produkty z importu. Chociaż latem wydaje się to dziecinnie proste, zima stawia przed nami wyzwania. Jednak nie jest to takie trudne, jakie wydaje się na pierwszy rzut oka! W Polsce nawet w grudniu, styczniu i lutym mamy dostęp do polskich warzyw i owoców.  

W taki razie, czego powinniśmy unikać? Przede wszystkim produktów, które są dostępne w Polsce latem, a nie w środku zimy, czyli pomidorów, ogórków, świeżego szpinaku czy rzodkiewek. Są to warzywa sprowadzane zza granicy, gdzie uprawiane są w nienaturalnych warunkach i bez dostępu do słońca. Z owoców najlepiej wykluczyć banany i truskawki. W ich zimowej uprawie korzysta się z pestycydów i nawozów, które mają szkodliwy wpływ na organizm człowieka. 

Warzywa zimą – co wybrać?

Wiemy już, czego należy unikać. Teraz dowiemy się, co należy jeść zimą! Z warzyw warto sięgać po odmiany korzeniowe, takie jak marchew, pietruszka, rzepa, seler czy buraki. Zbierane późną jesienią i odpowiednio przechowywane, zachowują swoje wartościowe składniki odżywcze. Osobiście mogę polecić buraki, z których wychodzą świetne wege burgery 😉

Kolejnym rodzajem jarzyn na zimę są warzywa cebulowe, takie jak cebula, czosnek i por. Obecne w naszej kuchni przez cały rok, w sezonie jesienno-zimowym szczególnie zasługują na uwagę. Posiadają prozdrowotne właściwości i są bogate w witaminy A, B i C. Co więcej, czosnek nazywany jest naturalnym antybiotykiem! Rośliny cebulowe warto wprowadzić do codziennej diety, nie tylko ze względu na walory zdrowotne, ale także smakowe. Doskonale wzbogacają smak potraw.

Ostatnią grupą, idealną na sezon zimowy, są rośliny kapustne – brukselka, kapusta biała i czerwona. Te jarzyny stanowią doskonałe źródło witaminy A, C, K oraz witamin z grupy B. Posiadają także sporą ilość rutyny, która wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne. Z białej kapusty możesz przygotować pyszny bigos z grzybami, czerwoną posiekać na surówkę, a brukselkę upiec z dodatkiem oliwy z oliwek, soli, pieprzu i czosnku. Przekonaj się, że to warzywo znienawidzone przez większość z nas w przedszkolu potrafi smakować naprawdę wyśmienicie!

Alternatywy dla świeżych warzyw

Szukasz innych rozwiązań na wprowadzenia warzyw do zimowej diety? Postaw na kiszonki! Są bardzo bogate w kultury bakterii kwasu mlekowego, które usprawniają pracę naszych jelit. Ponadto mają dużo cennych składników odżywczych, między innymi witaminę C oraz antyoksydanty. Dlatego do codziennego żywienia śmiało wprowadź kiszoną kapustę, ogórki lub koreańskie kimchi. To bardzo wyraziste smaki, które wprowadzą trochę charakteru na Twój talerz!

Inną alternatywę stanowią mrożone warzywa. To niezwykle wartościowe źródło licznych witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy oraz błonnika pokarmowego. Co więcej, mrożenie jest bezpiecznym sposobem przechowywania, który nie odbiera warzywom zbyt wiele wartości odżywczych. Ponadto warzywa do mrożenia zazwyczaj zbierane są w środku sezonu, dzięki czemu do zamrażarek trafiają najlepsze z najlepszych.

Jak widzisz, wprowadzenie odpowiedniej ilości jarzyn do diety nie jest takie trudne, jak mogłoby się wydawać! A Ty, jakie masz sposoby na warzywa zimą?



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.