Najnowsze wpisy

Dieta ketogeniczna  – czy jest dobrym rozwiązaniem?

Dieta ketogeniczna – czy jest dobrym rozwiązaniem?

Moda na nowe, coraz bardziej rewolucyjne diety, które kompletnie łamią wszelkie dotychczasowe stereotypy nie ustaje na co najlepszym dowodem jest niesłabnąca popularność diety keto. Ta zupełnie odmienna od znanych dotąd planów żywieniowych dieta charakteryzuje się specyficznym jadłospisem, który stawia na produkty wysokotłuszczowe oraz te o 

Jak dostarczyć odpowiednią ilość białka w diecie wegańskiej?

Jak dostarczyć odpowiednią ilość białka w diecie wegańskiej?

Weganizm nie jest dzisiaj już tylko dietą – to styl życia, filozofia zakładająca rezygnację z jedzenia mięsa i wszelkich produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego. Weganie nie kupują ubrań i akcesoriów, które są stworzone z materiałów odzwierzęcych, jak również nie stosują testowanych na zwierzętach kosmetyków. Weganizm jest ruchem 

Co jeść na przyjęciach będąc na redukcji?

Dieta redukcyjna wymaga silnej woli. Składa się z serii zakazów i nakazów, nakładając na człowieka konieczność wyrobienia w sobie pozytywnych nawyków oraz systematyczności. Nie brzmi łatwo i łatwe nie jest, szczególnie, że życie stawia przed nami kolejne wyzwania w postaci przyjęć urodzinowych, imieninowych, wesel, komunii, Świąt Wielkanocnych, Bożego Narodzenia i wielu, wielu innych. Jak radzić sobie na przyjęciach w czasie diety? Czy jedynym wyjściem jest zrezygnowanie ze spotkań z rodziną i przyjaciółmi? Oczywiście, że nie!

Zajmij strategiczną pozycję przy stole

Stare porzekadło „czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal” doskonale obrazuje strategię, jaką należy w czasie odchudzania przyjąć na imprezach. Postaraj się na przyjęciach nie pojawiać jako ostatnia osoba. Punktualne zjawienie się na miejscu powinno zapewnić Ci możliwość wyboru odpowiedniego miejsca przy stole. Warto usadowić się w okolicy warzyw, owoców, sałatek, natomiast z dala od ciast, tortów i słonych przekąsek typu chipsy. Wiadomo, „oczy by jadły”, dlatego trzeba zapewnić im widok na takie rzeczy, które nie kłócą się z dietą. Jeśli jest taka potrzeba, ukradkiem odsuń od siebie paterę ze słodkościami, a w jej miejsce postaw na przykład koreczki.

Talerz pełny czy pusty

Nie staraj się trzymać talerza pustego. Jeśli myślisz, że dzięki temu uwolnisz się od pokusy jedzenia, to jesteś w błędzie. Nigdy nie dojadaj do końca, pozostawiając trochę jedzenia na talerzu. Oszukasz w ten sposób swój mózg, który będzie szczęśliwy, że cały czas masz przed sobą coś na ząb.

Słodkie napoje na cenzurowanym

Nieodłącznym elementem imprez są słodkie, gazowane napoje. Oprócz nich królują także nektary i napoje, które udają naturalne soki. Niestety, to puste kalorie, które nie tylko kłócą się z ideą diety redukcyjnej, ale też wcale nie gaszą pragnienia. Im więcej ich przyjmujesz, tym bardziej chce Ci się pić. Dlatego lepiej je odstawić i skupić się na wodzie mineralnej, herbacie, kawie oraz naturalnych, niedosładzanych sokach.

Koreczki i sałatki, owoce i warzywa

Stawiaj na zdrowe przekąski, jeśli tylko znajdują się na stole. Najlepsze będą koreczki czy pozbawione majonezu sałatki. Sprawdzi się też sałatka caprese czy chipsy z jarmużu lub buraków. Ludzie są coraz bardziej świadomi w kwestii zdrowego odżywiania, istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że oprócz tłustych mięs, sosów na zasmażce, słodkich ciast czy ciężkich sałatek, na stole znajdują się też warzywa i owoce. Korzystaj z nich do woli, tak aby nie pozwolić sobie na uczucie głodu.

Nie szalej z alkoholem

Alkohol, szczególnie ten mocny oraz piwo, to Twój największy wróg w czasie imprez. Nie tylko zawiera ogromne ilości kalorii, ale też zachęca do niekontrolowanego jedzenia. Oczywiście, spożywanie alkoholu bez jedzenia zazwyczaj przynosi opłakane skutki, ale zasada jest jedna – nie zamierzasz się objadać, nie pijesz napojów procentowych. Poza tym alkohol w dużych ilościach nigdy nie jest sprzymierzeńcem człowieka – ogłupia, ogranicza kontrolę nad własnym ciałem, zachęca do ryzykownych zachowań. Jeśli chcesz pić alkohol, postaw na wytrawne wino, rzecz jasna – w rozsądnej ilości.

Raz na czas możesz popuścić pasa

Jeśli imprezy i przyjęcia okolicznościowe nie są częstymi punktami w Twoim kalendarzu, ale trafiają się raz na kilka miesięcy, to warto sobie na nich po prostu odpuścić. Aby dieta była skuteczna, wymaga zmiany nawyków żywieniowych w taki sposób, aby jedzenie nie stało się katorgą. Jeśli na siłę będziesz sobie odmawiać tego, co lubisz, a dieta ma zrujnować Ci humor, przez co imprezę spędzisz z muchami w nosie, po prostu pozwól sobie zaszaleć. Nie przejadaj się, ale niczego też sobie nie odmawiaj. Nie przesadzaj z alkoholem, ale też nie spędzaj przyjęcia o wodzie. Boisz się, że gratisowe kalorie przyjęte podczas zabawy zaprzepaszczą wszystkie Twoje starania w kierunku upragnionej sylwetki? Nic bardziej mylnego. Co najwyżej zyskasz odskocznię, która da Ci siły do dalszego trwania na redukcji. Pamiętaj, każdy potrzebuje czasem odpocząć. Od diety również.

Liczenie kalorii na imprezie nie jest dobrym pomysłem. Tak samo odmawianie sobie na niej wszystkiego oraz siedzenie o chlebie i wodzie. Do spotkań towarzyskich podejdź z rozsądkiem i pod żadnym pozorem nie pozwalaj, aby dieta redukcyjna zepsuła Ci nastrój. Nie daj się zwariować, po prostu się baw!

7 pomysłów na wegańskie dania z grilla

Chociaż grill kojarzy się przede wszystkim z mięsami, kiełbasami i kaszanką, da się na nim przygotować również wiele pysznych i zdrowych dań w duchu wegańskim. Wystarczy kilka chwil, aby wyczarować kolorowe, warzywne potrawy z rusztu, a także słodkie desery. Poniżej przedstawiamy 7 pomysłów, w których na 

Kiszonki – idealny sposób na zdrowie?

Kiszonki – idealny sposób na zdrowie?

Kiszenie jest znaną od setek lat metodą konserwowania żywności. Co najważniejsze, sposób ten jest w pełni naturalny i niesie ze sobą wiele korzyści dla naszego organizmu. Moja babcia kisiła nie tylko kapustę i ogórki, lecz również szereg innych darów natury, takich jak buraki czy grzyby. 

Jak zrzucić zbędne kilogramy po świętach? 5 super trików, które warto stosować przez cały rok!

Jak zrzucić zbędne kilogramy po świętach? 5 super trików, które warto stosować przez cały rok!

Rodzinna atmosfera, wspólne śpiewanie kolęd i długie rozmowy przy suto zastawionym stole – tak wyglądają święta Bożego Narodzenia w moim domu i z pewnością również u wielu z Was. Tutaj kilka kawałków serniczka, tam dwie łyżeczki sałatki, a babcia prosi jeszcze o spróbowanie przygotowanych przez nią śledzi, które smakują jak nigdzie indziej. Nadmiar kulinarnych pokus może skutkować zdziwieniem, gdy wejdziemy na wagę po powrocie do codzienności. Borykasz się z kilkoma nadprogramowymi kilogramami po Świętach? Spokojnie, nie musisz kupować nowego paska. Przekonaj się, jak sprawić, by wszystko wróciło do normy!

Powrót do zdrowych nawyków żywieniowych

Po świętach staram się skrupulatnie zaplanować swój jadłospis. W moim przypadku najlepiej sprawdza się pięć posiłków dziennie, jednak każdy powinien dopasować sobie częstotliwość jedzenia do indywidualnych potrzeb swojego organizmu. Ważne jest, by pamiętać o odpowiednim zapotrzebowaniu kalorycznym. Ponadto kluczowe znaczenie ma również zbilansowanie posiłków, co oznacza, że trzeba wziąć pod uwagę odpowiednie proporcje poszczególnych makro- i mikroskładników. W jadłospisie powinny pojawić się składniki, których mogło zabraknąć na świątecznym stole, a które są drogocenne dla organizmu. Mowa tutaj między innymi o witaminie C, magnezie, potasie, wapniu i żelazie.

Aktywność fizyczna

Nawet jeśli na co dzień nie przepadasz za sportem, po świętach warto dać swojemu organizmowi bodziec do pozbycia się zbędnej tkanki tłuszczowej, aby móc znów cieszyć się sylwetką znaną nam z lustra. Ja najczęściej wybieram bieganie, ponieważ stanowi ono dla mnie najprzyjemniejszą z form aktywności. Świeże powietrze, leśne widoki, muzyka z telefonu i świadomość, że z każdym krokiem jestem bliżej ciała, które jeszcze kilka dni temu było moje. Jeśli to możliwe, postaraj się wybrać taką aktywność, której wykonywanie nie będzie dla Ciebie tylko smutną koniecznością lecz da Ci także choć odrobinę frajdy. Nawet codzienne spacery w połączeniu z odpowiednią dietą z pewnością przyniosą upragnione efekty.

Wielkość posiłków

Wielu specjalistów od żywienia uważa, że znacznie lepszym rozwiązaniem dla każdego jest spożycie pięciu mniejszych posiłków niż trzy większe. W moim przypadku sprawdza się to doskonale, jednak jak już wspominałem, każdy powinien na własnej skórze przekonać się, który wariant przyniesie mu więcej korzyści. Dodam jeszcze, że w przypadku chęci pozbycia się zbędnych kilogramów można zastosować pewną sztuczkę, dzięki której będziesz jeść małe porcje. Sekret tkwi w tym, by nakładać jedzenie na mniejsze talerzyki. Niektórym może wydawać się to banalne, ale z doświadczenia wiem, że ten prosty trik potrafi wiele zdziałać!

Nawodnienie organizmu

Po świętach musisz pamiętać nie tylko o powrocie do zdrowej i zbilansowanej diety, lecz również o odpowiednim nawodnieniu swojego organizmu. Każdego dnia powinieneś wypić przynajmniej dwa litry wody. Dobrze jest wypić szklankę wody przed każdym posiłkiem, ponieważ w ten sposób będziesz odczuwać mniejszy apetyt, dzięki czemu z pewnością uda Ci się nie przekroczyć swojego zapotrzebowania kalorycznego.

Produkty wspierające odchudzanie

W swoim poświątecznym jadłospisie warto też uwzględnić kilka produktów, o których jeszcze nie wspomniałem, a które mogą być niezwykle pomocne podczas odchudzania. Pierwszy z nich to mięta. Liście tej wykorzystywanej w kuchni od stuleci rośliny poprawiają wydzielanie soku żołądkowego, tym samym wspierając procesy trawienne. Drugim godnym uwagi składnikiem jest błonnik, dzięki któremu będziesz w stanie zmniejszyć łaknienie. Znajdziesz go między innymi w takich produktach jak pieczywo wieloziarniste, fasola, kasza gryczana, ryż biały, otręby pszenne, zielony groszek czy kiszona kapusta.

Bliski Wschód w Twojej kuchni, czyli falafel doskonały!

Bliski Wschód w Twojej kuchni, czyli falafel doskonały!

Spotykasz je w przydrożnych barach i drogich restauracjach. Możesz go zamówić zarówno w kraju, jak i w trakcie urlopu – właściwie gdziekolwiek się znajdziesz. Czasami masz wrażenie, że koleżanki z pracy nie znają żadnego innego kulinarnego tematu do rozmów poza nim. O czym mowa? Oczywiście 

Wegańska zupa dahl – pyszna i niezwykle sycąca

Wegańska zupa dahl – pyszna i niezwykle sycąca

Wyrazisty aromat kurkumy, posmak imbiru zmieszanego z cynamonem, a to wszystko uzupełnione delikatną nutą mleczka kokosowego? Kuchnia indyjska to doskonałe urozmaicenie codziennego menu, zwłaszcza dla wszystkich miłośników weganizmu. Uwielbiasz wschodnie smaki? Zdecyduj się na wegańską zupę dahl! Gęste, pachnące i niezwykle pyszne danie z soczewicy 

Jak zastąpić białko zwierzęce przy treningu

Jak zastąpić białko zwierzęce przy treningu

Białko to zdecydowanie jeden z najważniejszych składników pokarmowych i to niezależnie od Twojego celu treningowego. Zarówno osoby pracujące nad spadkiem masy tłuszczowej ciała, jak i te, które budują mięśnie potrzebują w diecie sporej ilości białka. Warto wiedzieć, że wartościowe i łatwo przyswajalne białko znajdziemy nie tylko w produktach zwierzęcych. Dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, by pogodzić intensywny, treningowy tryb życia z wegetarianizmem! Sprawdź, jak zastąpić białko zwierzęce przy treningu! Continue reading Jak zastąpić białko zwierzęce przy treningu

Jak budować mięśnie bez mięsa?

Jak budować mięśnie bez mięsa?

Budowanie mięśni to cel treningowy, który spędza sen z powiek nie tylko kulturystom, ale też chociażby osobom z natury bardzo szczupłym. Ćwiczenia na siłowni to zdecydowanie podstawa, jednak jak wiadomo – wyrzeźbioną sylwetkę osiągamy przede wszystkim w kuchni! Odpowiednio dobrana dieta dla osoby, która chce